Sağlıkta Tanıtım ve Bilgilendirme Yönetmeliği: Hekimler ve Özel Sağlık Kuruluşları İçin Yeni Düzenleme
- Av. Ayşe Gül Hanyaloğlu
- 15 dakika önce
- 9 dakikada okunur

Sağlık hizmetlerinde tanıtım faaliyetlerini düzenleyen “Sağlık Hizmetlerinde Tanıtım ve Bilgilendirme Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik” 12 Kasım 2025 tarihli ve 33075 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Bu yeni yönetmelik 29 Temmuz 2023 tarihinde yürürlüğe giren aynı konulu önceki yönetmelik hükümlerini yürürlükten kaldırmıştır.
Bu yeni düzenleme; bir yandan mevcut reklam yasağını korurken, diğer yandan web sitesi, sosyal medya, hasta görselleri, arama motorları ve uluslararası sağlık turizmi gibi günlük pratikte yoğun kullanılan alanlara doğrudan etki ederek tanıtım faaliyetlerini daha sıkı bir denetim zeminine taşımaktadır.
Yönetmeliğin amacı, sağlık hizmetlerinde tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin temel ilke ve ölçütleri belirlemek, bu faaliyetlerin denetimini ve yaptırımları düzenlemek olarak ifade edilmektedir. Kapsam ise yalnızca sağlık tesisleriyle sınırlı değil; sağlık meslek mensupları ile uluslararası sağlık turizmi aracı kuruluşları da içine alınmış durumda.
Bu çerçevede hekimler ve özel sağlık kuruluşları açısından şu sorular öne çıkıyor:
Artık neyi söyleyebilirim, neyi söyleyemem?”
Hangi görseller hukuken riskli?
Web sitem ve sosyal medya hesaplarım bu hâliyle yeni döneme hazır mı?”
Aşağıda, bu soruları yanıtlamaya çalışacağız.
1.Reklam Yasağı Devam Ederken Tanıtım ve Bilgilendirme Alanı Daralmaktadır
Yeni Yönetmelik önceki dönemin temel ilkesini tekrarlayarak başlamaktadır.
Sağlık hizmet sunumunda örtülü veya açık reklam yapılması ve yaptırılması yasaktır.
Yönetmelik, tanıtım ve bilgilendirmenin sınırlarını sağlık tesisleri ile sağlık meslek mensupları açısından iki ana eksen üzerinden tanımlamaktadır.
Sağlık tesisleri; adres ve iletişim bilgilerini, çalışma gün ve saatlerini, hasta kabul edilen uzmanlık dallarını, bünyesinde çalışan sağlık meslek mensuplarının mesleki ve akademik unvanlarını duyurabiliyor; bunun yanında sağlık alanında koruyucu ve geliştirici nitelikte bilgilere yer verebilecektir.
Hekimler ve diğer sağlık meslek mensupları ise ana dal/yan dal uzmanlıklarını, akademik unvanlarını, hasta kabul ettikleri yer ve zamanı ve yine sağlığı koruyucu, geliştirici bilgileri paylaşabilecektir.
Bilgilendirme Yalnızca Yetkili Sağlık Meslek Mensubu Tarafından Yapılabilir
Yönetmelik uyarınca sağlık hizmetine ilişkin her türlü bilgilendirme, yalnızca konusunda yetkili sağlık meslek mensupları tarafından yapılabilir. Bu hüküm (Md. 5/1-b), uygulamada büyük önem taşır ve üç temel sonuca yol açar:
Ajanslar, sosyal medya yöneticileri, marka temsilcileri ve klinik personeli, tıbbi içerik üretemez ve bu içeriklerde hekim adına konuşamaz.
Hekim dışındaki kişilerin sağlık hizmeti hakkında yorum yapması veya “hizmet tanıtması”, doğrudan aykırılık teşkil eder.
Influencer, fenomen, YouTuber, içerik üreticisi gibi kişilerin “tanıtım”, “öneri”, “deneyim paylaşımı” kisvesi altında hekim/klinik yönlendirmesi yapması bu madde kapsamında yasak ve yaptırım doğuran bir faaliyet olarak değerlendirilir.
Bu nedenle yönetmelik yalnızca reklama değil, reklam etkisi yaratan her türlü dolaylı ifadeye karşı da sıkı bir koruma getirir.
Kanıtlanmamış Tedavi Yöntemleri:
Sağlık meslek mensubu tarafından yapılsa dahi, bilimsel ve klinik olarak kanıtlanmamış, Bakanlıkça tıbbi işlem olarak tanımlanmamış yöntemlerin ‘tedavi edici’ ya da ‘yardımcı’ olduğu iddiasıyla tanıtılması yasaktır. Bu nedenle ‘deneysel’, ‘trend’ niteliğindeki ya da henüz yerleşikleşmemiş uygulamalar üzerinden hasta yönlendirmeye çalışan içerikler açıkça yasak kapsamındadır.
Unvan Kullanımı:
Unvan kullanımına ilişkin düzenleme de önemli bir değişiklik içermektedir.
1219 sayılı Kanun’da belirtilen ana dal ve yan dal uzmanlıkları dışında bir uzmanlık unvanı kullanamayacakları; ancak, diplomalarında yer alan uzmanlık alanıyla ilgili olmak koşuluyla; aldıkları ek eğitimler, Bakanlık tarafından onaylanmış sertifikalar, bilimsel yayınlar, düzenledikleri toplantılar, kazandıkları akademik ödüller, yürüttükleri idari veya danışmanlık görevleri ile yerli-yabancı meslek derneklerindeki üyelik bilgilerini paylaşabilecekleri belirtilmiştir.
2. Sosyal Medya ve Web Siteleri Denetimi
Yeni Yönetmelik sosyal medya platformlarını, internet sitelerini, yazılı/görsel basını ve arama motorlarını ismen sayarak bunları açıkça düzenlemektedir.
Bu bağlamda birkaç kritik başlık öne çıkmaktadır.
- Hasta Yorumları ve Teşekkürleri:
Yönetmelik; hasta veya yakınlarının sağlık hizmetine yönelik teşekkür ve memnuniyet ifadelerinin reklam mahiyetinde kullanılmasını yasaklıyor. Yani Google yorumları, Instagram DM’leri, video ifadeleri, klinik veya hekim tarafından seçilerek, montajlanarak, öne çıkarılarak “hasta çekmeye’ yönelik bir nitelik kazandığında, tanıtım–bilgilendirme çizgisi aşılmış sayılabilecektir.
- Ücret ve Kampanya:
Tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerinde ücret, indirim, kampanya, promosyon bilgisinin yer almaması gerektiği Yönetmelik’te açıkça hükme bağlanmıştır. Bu düzenleme, özellikle “estetik paketleri”, “kampanyalı check-up”lar, “özel gün indirimleri” gibi sağlık hizmetinin ticari kampanyalarla sunulduğu pratikleri doğrudan hedeflemektedir.
Bunun yanı sıra, tıbbi yardım, genel sağlık kontrolü (check-up), sağlık taraması, danışmanlık ve bilgilendirme gibi gerekçelerle yayın ve iletişim kanalları üzerinden belirli bir sağlık meslek mensubuna veya sağlık tesisine yönlendirme yapılması da yasaktır (Md.5/1-f–g). Bu tür kampanyalar, hem reklam yasağına hem de yönlendirme yasağına takılmaktadır.
- Bilimsel Verilerin Kullanımı ve “En İyi / En Üstün” İddiaları
Yönetmelik, yalnızca hangi bilgilerin paylaşılabileceğini değil, nasıl sunulacağını da sınırlandırmaktadır. Bu çerçevede, bilimsel terimler, araştırma sonuçları, bilimsel yayınlardan yapılan alıntılar ve istatistiki verilerin; gerçekte olduğundan farklı, abartılı ya da yanlış bir sonuç algısı yaratacak biçimde sunulması yasaktır.
Öte yandan, sağlık meslek mensubu veya sağlık tesisinin; sunduğu cihaz, ürün ya da hizmetin diğerlerinden “daha üstün”, “benzersiz”, “en iyi” olduğu algısını oluşturacak biçimde insanların güvenini kötüye kullanması ya da bilgi eksikliğini istismar etmesi de açıkça yasaklanmaktadır. Bu kapsamda, örtülü veya açık şekilde belirli bir firma, ürün ya da markanın tanıtımını yapmak; bu markaya internet bağlantısı vermek suretiyle sağlık hizmeti ile ticari tanıtımı iç içe geçirmek de Yönetmeliğe aykırı kabul edilmektedir.
Bu iki düzenleme, pratikte son yıllarda sıkça görülen; “bilimsel çalışma sonuçlarına” atıfla başarı oranı iddialarının abartılması, belirli cihazların isim verilerek “altın standart”, “dünyanın en iyisi” gibi ifadelerle pazarlanması ve markalı cihaz/ürünlerin hekim hesabı üzerinden fiilen reklamının yapılması gibi uygulamaları doğrudan hedef almaktadır.
- Doğrudan İletişim Kanalları:
Kişilerin açık bilgisi ve rızası olmadan telefonla aranması, SMS, e-posta veya sosyal mesajlaşma araçları üzerinden tanıtım yapılması yasaktır. Böylelikle klasik “CRM kampanyası” mantığı, sağlık alanında ciddi bir uyum problemine dönüşmektedir.
- Web Siteleri ve Arama Motorları:
İnternet sitelerinde bilgilendirmenin son güncelleme tarihinin ve site editörünün iletişim bilgilerinin açıkça yer alması zorunlu tutulmakta, arama motoru kayıtlarında kullanılacak anahtar kelimelerin de Yönetmelik ilkeleriyle uyumlu olması istenmektedir. Bu düzenleme, Google ve benzeri arama motorlarındaki görünürlüğün de artık denetim ve uyum gündeminin merkezine yerleştiğini göstermektedir.
- Arama Motoru Kayıtları ve Sponsor Olmayan Görünürlük
Yönetmelik, sağlık tesisleri ve sağlık meslek mensuplarının ücretli sponsorluk içermemek ve öne çıkarma niteliğinde olmamak kaydıyla sosyal medya platformlarına ve internet arama motorlarına kayıt yaptırabileceğini açıkça kabul etmektedir. Bu hüküm, Google Business Profile (eski Google My Business), SEO çalışmaları, konum kayıtları ve organik görünürlük gibi uygulamaların yasak kapsamında olmadığını göstermektedir.
Bununla birlikte, arama motorlarında kullanılacak anahtar kelimeler ile arama sonuçlarında görünen tüm bilgilerin Yönetmelikte yer alan ilkelere uygun olması zorunludur. Dolayısıyla, görünürlüğü artırmaya yönelik teknik optimizasyonlar yapılabilirken; fiyat, kampanya, garanti, üstünlük iddiası, marka ürün yerleştirmenin Yönetmelik’te yasaklanan unsurların arama sonucu açıklamalarına veya SEO metinlerine yansıması aykırılık oluşturacaktır.
Bu düzenleme, özellikle estetik, dermatoloji ve diş hekimliği alanlarında sık kullanılan agresif SEO stratejilerinin artık uyum kontrolü gerektiren bir alan olduğunu; buna karşılık dürüst, bilgilendirici ve tarafsız organik görünürlüğün ise serbest olduğunu teyit etmektedir.
- Yeni Açılan Sağlık Tesisleri İçin 1 Aylık Sponsorlu Tanıtım İstisnası
Yönetmelik, sağlık tesisleri bakımından dikkat çekici bir istisna da öngörmektedir. Buna göre; sağlık tesisleri, açılış tarihini takip eden ilk bir ay süresince, bu Yönetmelik hükümlerine uygun olmak kaydıyla tüm platformlarda sponsorlu tanıtım ve bilgilendirme yapabilir. Bu istisna, özellikle yeni açılan merkezlerin varlığını duyurabilmeleri için tanınmış dar ve süreli bir hukuki imkân niteliğindedir.
Ancak bu bir “serbest kampanya dönemi” değildir. Bir aylık sürede yapılacak sponsorlu tanıtımlarda da; ücret, indirim, kampanya, promosyon bilgisine yer verilemez, diğer sağlık tesisleri veya hekimler aleyhine üstünlük iddiası oluşturulamaz, marka/ürün yerleştirme yoluyla örtülü reklam yapılamaz ve görsel içeriklere ilişkin tüm sıkı kurallara uyulması gerekir.
Ayrıca Yönetmelik, Bakanlıkça tıbben kabul edilen yeni tıp teknolojisi ve tıbbi yöntemlere ilişkin tanıtım ve bilgilendirmelere de bu bent kapsamında izin verilebileceğini düzenlemektedir. Bu hüküm, inovatif teknoloji ve yöntemlerin tanıtımını tamamen kapatmak yerine, bunların da yine sıkı bir denetim ve izin rejimi altında duyurulmasına imkân tanımaktadır.
3. Hasta Görselleri ve “Öncesi–Sonrası” Fotoğraflar
Eski yönetmelikte tamamen yasaklanan “öncesi-sonrası” (before-after) paylaşımlarına, yeni yönetmelikte aynı ortam ve teknik şartlarda çekilmiş olması ile görsellerde hem işlemin yapıldığı tarihin hem de görüntünün çekildiği tarihin belirtilmesi koşuluyla izin verilmiştir. Ancak yeni Yönetmeliğin en sert kurallara bağlı alanı, tartışmasız ki görsel içerik kullanımıdır.
Özellikle estetik cerrahi, plastik cerrahi, dermatoloji, medikal estetik ve diş hekimliği gibi branşlarda yoğun kullanılan “öncesi–sonrası” fotoğraflar, bu düzenleme ile ayrıntılı bir uyum rejimine tabi tutulmaktadır.
- Açık Rıza Şartı:
Hastaya ait görsel içeriklerin kullanılabilmesi için, hastanın (küçük ya da kısıtlı ise veli veya vasisinin) açık rızasının alınması ve Hasta Hakları Yönetmeliği’ne uygun hareket edilmesi zorunludur. Rıza, Yönetmelik ekindeki standart form üzerinden yazılı veya elektronik ortamda alınabilmektedir.
Hastaya ait görsel içeriklerin kullanılabilmesi için hastanın kendisinden ya da küçük ise velisinden alınacak “Görsel İçerik Kaydetme ve İşleme Onam Formu’nun “ elektronik ortamda da alınabileceği belirtilmiştir.
Görsel paylaşım izni vermeyen hastalara, uygulanacak tanı ve tedavide veya alınacak ücrette herhangi bir değişiklik olmayacağı yönünde açık bir güvence verilmesi de Yönetmelik gereğidir (Md.7/1-ç)
- Rızanın Geri Alınabilirliği:
Hasta, paylaşılacak görseli önceden görme hakkına sahiptir ve verdiği izni herhangi bir anda, herhangi bir usule bağlanmaksızın geri çekebilecektir. Sağlık tesisi veya ilgili sağlık meslek mensubu, bu geri çekme talebini derhal işleme almakla yükümlü. Bu, pratikte “paylaşım kaldırma” ve arşiv yönetimi açısından kliniklere ciddi bir organizasyon yükü getireceğini de belirtmek gerekir.
- Görsele İlişkin Teknik Şartlar:
Görsellerin gerçek dışı, yanıltıcı, filtreli ya da makyajla manipüle edilmiş olmaması, üzerinde sonradan teknolojik değişiklik yapılmaması zorunludur. Özellikle “öncesi–sonrası” fotoğrafların aynı ortam ve teknik şartlarda çekilmesi, işlem ve çekim tarihinin belirtilmesi istenmektedir.
Hasta görsellerine ilişkin paylaşımlarda, ilgili Yönetmelik uyarınca yorum, beğeni ve yeniden paylaşım gibi kullanıcı etkileşimlerinin kapatılması zorunludur (Md.7/1-ğ).
- Mahremiyet Sınırı:
Ameliyat ve girişim sırasında hasta görüntüsü paylaşımı yasaktır. Vücudun mahrem bölgelerine ilişkin görsellerin yayımlanması da açıkça yönetmelikle engellenmektedir. Kısacası, ameliyathaneden yapılan canlı yayınlar, ameliyat anına ait görüntüler ve mahrem bölge odaklı görseller hukuken yasaklanan bir alandadır.
- Zorunlu Uyarı:
Yurt içi tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerinde kullanılan görsel içeriklerde; “Her cerrahi veya girişimsel işlemde sonuçlar kişiden kişiye değişiklik gösterebilir. İşlem öncesinde hekiminizden detaylı görüş almanız önerilir.” ifadesine yer verilmesi zorunlu kılınmaktadır.
Bu cümle, artık kliniklerin ve hekimlerin görsel iletişiminde adeta “zorunlu dipnot” haline gelmiş durumdadır.
4. Uluslararası Sağlık Turizmi İçin Düzenlemeler
Türkiye’nin uluslararası sağlık turizmindeki konumu dikkate alınarak, Yönetmelikte bu alana ayrı bölüm ayrılmıştır. Ancak burada getirilen kurallar, turizm odaklı sağlık tesislerinin iletişim stratejisini baştan sona yeniden kurmasını gerektirecek düzeydedir.
Yönetmelik; Bakanlıkça yetkilendirilmiş sağlık tesisleri ve aracı kuruluşların, yurt dışına yönelik tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerini ayrı bir sosyal medya platformu veya internet sitesi üzerinden yürütmesini zorunlu kılmaktadır.
Ayrıca bu platformlarda sağlık turizmi kapsamında hizmet sunulduğunun açıkça beyan edilmesi şartıyla, Türkçe dışındaki diğer resmî dillerde sponsorlu tanıtım yapmalarına izin verileceği ifade edilmiştir.
Ancak Türkiye’de yaşayan kişileri hedef alacak şekilde tanıtım yapmaları yasaklanmıştır. Bu nedenle sosyal medya reklamlarında hedef kitle olarak Türkiye seçilemeyeceği ve platformların otomatik hedefleme özelliklerinin kapatılması zorunlu tutulmuştur.
Ayrıca, uluslararası sağlık turizmi hizmeti sunan sağlık tesisleri için #HealthTürkiye logosu kullanımı zorunlu hale getirilmiş; sağlık tesisinin resmi unvanı, sahiplik bilgisi ve URL adresi gibi unsurların Bakanlık kayıtlarıyla uyumlu olması istenmiştir.
Yönetmelikte aracı kuruluşun da sağlık tesisi izlenimi vermemek kaydıyla sponsorlu tanıtım-bilgilendirme ve görsel içerik paylaşımı yapabileceği belirtilmiştir.
Uluslararası sağlık turizmi kapsamında, belirli koşullar altında indirim, kampanya ve rekabetçi fiyat duyurularına izin verildiği de Yönetmelikte belirtilmiştir.
- Uluslararası Hesaplarda Hasta Hikâyeleri ve Teşekkürler:
Yönetmelik, genel olarak hasta veya yakınlarının teşekkür ve memnuniyet ifadeleri üzerinden reklam yapılmasını yasaklasa da, uluslararası sağlık turizmi bakımından bir istisna öngörmektedir. Buna göre, yurt dışına yönelik oluşturulan internet sitesi veya sosyal medya platformlarında; hasta mahremiyetine, genel ahlak kurallarına ve hasta haklarına riayet edilmesi ve hastanın açık rızasının belgelendirilmesi şartıyla, tedavi gören hastaların hikâyelerine, yorumlarına veya teşekkür mahiyetindeki ifadelere yer verilebilmektedir (Md.8/1-ç).
Bu istisna, yurt içi tanıtımda sıkı şekilde yasaklanan “teşekkür/yorum üzerinden reklam” alanının, yalnızca uluslararası sağlık turizmine yönelik, yabancı dilde ve ayrı hesaplar üzerinden yürütülen iletişimde, sınırlı ve denetime açık bir şekilde kullanılabilmesine imkân tanımaktadır.
Bu yönüyle bakıldığında, sağlık turizmi alanında çalışan kuruluşlar açısından karşımızda çift katmanlı bir model ortaya çıkmaktadır:
· Yurt içi için sıkı kısıtlı, reklamsız bir tanıtım çerçevesi,
· Yurt dışı için ayrı mecra ve dille, yine kurallı ama görece daha esnek bir tanıtım alanı.
5. Denetim ve Yaptırımlar: Komisyon Yapısı ve Çoklu Norm Rejimi
Yönetmelik, uygulamaların nasıl denetleneceğine ve ihlaller halinde hangi mekanizmaların çalışacağına ilişkin detaylı bir çerçeve sunmaktadır.
Her ilde, valilik onayı ile “Sağlıkta Bilgilendirme Tanıtım Faaliyetleri İl Değerlendirme Komisyonu” kurulacağı düzenlenmiştir. Bu Komisyon; sağlık hizmetleri başkanının başkanlığında, ilgili birim sorumluları, iki uzman hekim, Ticaret İl Müdürlüğü temsilcisi ve ilgili meslek kuruluşu temsilcisinden oluşacak; toplantılara müdürlükte görevli bir avukat da hukuki danışman olarak katılabilecektir.
Komisyona sevk edilen dosyalar, en geç 45 gün içinde karara bağlanmak zorundadır. Dosyalarda; tespit edilen içeriklerin tarih ve URL bilgileri, ilgili mevzuat hükümleriyle kurulan bağlantı ve delil niteliğindeki ekran görüntüleri yer alacaktır.
Yaptırımlar açısından ise tek bir düzenleme ile değil, çoklu bir norm rejimiyle karşı karşıya kalındığı görülmektedir.
- Sağlık tesisleri ve uluslararası sağlık turizmi aracı kuruluşları için, 3359 sayılı Kanun’un ek 11. maddesine dayanılarak, Yönetmelik ekindeki idari yaptırım formuna göre işlem yapılabilecektir.
- Serbest çalışmayan hekim ve diş hekimleri bakımından, 1219 sayılı Kanun’un ilgili hükümleri uygulanırken ilgili kamu kurumu ve meslek kuruluşuna disiplin süreçleri için bildirim yapılabilecektir.
- Diğer sağlık meslek mensupları ve tüketici boyutu içeren vakalarda, 6502 sayılı Kanun çerçevesinde Reklam Kurulu devreye girecektir.
- Yetkisiz veya ruhsatsız sağlık hizmeti sunumunda hem Reklam Kurulu hem Cumhuriyet savcılığına suç duyurusu gündeme gelebilecektir.
- Görsel içerik ve sosyal medya paylaşımlarının kişisel sağlık verisi boyutu nedeniyle, 6698 sayılı KVKK ve Kişisel Sağlık Verileri Hakkında Yönetmelik çerçevesinde ayrı bir idari para cezası ve cezai sorumluluk da eklenebilecektir.
Bu tablo, hekim ve klinikler açısından tek bir paylaşımın dahi birden fazla otorite önünde yaptırım konusu olabileceğini göstermektedir.
Sonuç olarak;
Hekim ve özel sağlık kuruluşlarının web siteleri, sosyal medya hesapları, hasta görselleri ve sağlık turizmi faaliyetlerini gecikmeksizin yeni Yönetmelik hükümlerine uyumlu hale getirmeleri büyük önem taşımaktadır. Aksi halde, tek bir paylaşımın dahi birden fazla otorite nezdinde yaptırım konusu olabileceği yeni dönemde, proaktif uyum yönetimi hem hukuki güvenlik açısından kaçınılmazdır.
Arb. Av. Ayşe Gül Hanyaloğlu - Av. Rana Betül Gümüş
